Hvad med leveringsomkostningerne, når kunden fortryder?

Når en kunde fortryder et køb, hvor han har fortrydelsesret, skal han have pengene tilbage. Det gælder både pengene for den/de vare(r) kunden har købt, og leveringsomkostningerne.

Den eneste udgift kunden har ved at fortryde et køb er returneringsomkostningerne, som kunden selv skal betale.

Tilbyder du gratis levering, når kunden f.eks. køber for over et bestemt beløb, og fortryder kunden efterfølgende købet for en del af varernes vedkommende, må du heller ikke trække det beløb fra, kunden ville skulle have betalt i levering, hvis han oprindeligt kun havde købt de varer, han nu vælger at beholde. Et eksempel: Levering koster 50 kr., men hvis man køber for over 500 kr., er levering gratis. Kunden køber to varer, der hver koster 300 kr. pr. stk., og han får derfor gratis levering. Efter at have modtaget varerne, fortryder kunden købet af den ene af varerne og returnerer den til dig. Du skal så tilbagebetale ham de 300 kr., varen kostede, og du må ikke fratrække de 50 kr. i levering, som kunden ville skulle have betalt, hvis han kun havde bestilt den vare, han valgte at beholde, fra starten.