Nye nordiske markedsføringslove

I Sverige træder en ny markedsføringslov i kraft 1. juli 2008. Loven implementerer direktivet om urimelig handelspraksis. Du kan læse mere om ændringerne og teksten i den nye markedsføringslov på Konsumentverkets hjemmeside.

Også i Norge er en ny markedsføringslov, der skal implementere direktivet om urimelig handelspraksis, på vej. Barne- og Likestillingsdepartementet fremsatte således et lovforslag herom i maj måned. Du kan læse mere om de foreslåede ændringer og selve lovforslaget på Barne- og Likestillingsdepartementets hjemmeside.

I Danmark trådte den lovændring, der implementerede direktivet om urimelig handelspraksis, i kraft den 1. december 2007. Læs Forbrugerombudsmandens orientering af 7. maj 2008 om ændringerne i den danske markedsføringslov.

Nyt frivilligt klagenævn for læskedrikreklamer

Forbrugerrådet, Bryggeriforeningen, DRRB (Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening) og DSK (De Samvirkende Købmænd) har oprettet et nyt frivilligt klagenævn, der skal sikre, at retningslinjerne for markedsføring af læskedrikke i Danmark overholdes. Nævnet modtager og afgør klager over markedsføring af læskedrikke, og nævnet kan også vælge selv at tage sager op.

Læskedrikreklamenævnet kan ikke pålægge nogen sanktioner for overtrædelse af retningslinjerne for markedsføring af læskedrikke, men alene udtale kritik af den erhvervsdrivende, der er ansvarlig for den pågældende markedsføring. 

Alle afgørelser offentliggøres løbende på klagenævnets hjemmeside.

Læs mere på klagenævnets egen hjemmeside.

Canal Digital reklame kendt ulovlig

Radio- og TV-Nævnet har netop kendt en tv-reklame for Canal Digital ulovlig. Nævnet fastslår i kendelsen, at reklamen er i strid med såvel vildledningsbestemmelsen i markedsføringslovens § 3 som lovens § 9 om salgsfremmende foranstaltninger og § 13 om prisoplysninger.

I reklamen havde Canal Digital markedsført en komplet digital tv-løsning for kun 10 kr., mens realiteten var, at man som forbruger skulle betale minimum 1.857 kr., hvis man ønskede at gøre brug af tilbuddet.

Læs afgørelsen.

Forbrugerombudsmandens erfaringer med den nye markedsføringslov

Forbrugerombudsmanden har for nylig skrevet en artikel til "Juristen" (nr. 7 2007) om erfaringerne med den nye markedsføringslov, der trådte i kraft i 2006. I artiklen kommer Forbrugerombudsmanden bl.a. ind på de nye bestemmelser om salgsfremmende foranstaltninger, skjult reklame og prisoplysninger, ligesom der ses nærmere på betydningen af det nye direktiv om urimelig handelspraksis, som trådte i kraft 1. december 2007.

Artiklen ligger frit tilgængelig på DJØF's hjemmeside.

Læs artiklen "Erfaringer med den nye markedsføringslov" på DJØF's hjemmeside.

Læs forarbejderne til de seneste ændringer i markedsføringsloven her på hjemmesiden.